Ιππόδαμος  ο  Μιλήσιος

        ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ  ΙΣΤΟΡΙΑΣ  ΤΗΣ  ΤΕΧΝΗΣ  ΤΟΥ  8ου  ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ  ΠΕΙΡΑΙΑ

                                                                                                                                                                                                                                              

  ΚεντρικΗ σελΙδα

  ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

  ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ                  ΠΡΟΓΡΑΜΜΑta

  ΒΑΣΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ

   ΚΥΚΛΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΗ

  ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ

  ΑΙΘΟΥΣΩΝ                       

  ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

  ΠΟΛΕΙΣ

  ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ                   ΕΚΔΟΣΕΙΣ

  ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ - ΝΕΑ

                                                    

<    >    ΤΟΠΟΓΡΑΦΙΑ        ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ    ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ     ΒΑΣΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ    

                                                               

     

                             Η ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΚΑΙ Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΟΥ ΄21

                            Η ΠΟΛΙΟΡΚΙΑ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ 1826 - 1827

             

                                                           

   

 Ακρόπολη και ΄21

 

 

 

 

 

 

 

Το εκπαιδευτικό

πρόγραμμα

 

 

 

 

 

 

 

 

Η Αφίσα του εκπ.

προγράμματος

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Συμπεράσματα

προτάσεις

 

Το τελευταίο μεγάλο γεγονός του Αγώνα του ΄21 ήταν η πολιορκία της Ακρόπολης με τα στρατιωτικά γεγονότα που συνέβησαν παράλληλα με αυτήν στην Αττική και συνδέονται άμεσα μαζί της.  Η πολιορκία της Ακρόπολης κράτησε περίπου ένα χρόνο και πήρε συμβολικές διαστάσεις για τους Έλληνες υπερασπιστές της και για τους Φιλέλληνες, αφού η έσχατη άμυνα του Αγώνα εντοπιζόταν γύρω από το μνημείο σύμβολο. Έτσι λοιπόν, το μνημειακό σύνολο της Ακρόπολης ενσωματώνει και το κορυφαίο γεγονός της νεότερης ιστορίας μας, τον Αγώνα του ΄21.

 

Το σχολικό έτος 2006 2007 με τη συμπλήρωση των 180 χρόνων από το γεγονός,  το Εργαστήριο της Ιστορίας της Τέχνης του σχολείου μας σχεδίασε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για να παρουσιάσει τη σχέση της Ακρόπολης με τον Αγώνα του ΄21 καθώς και την άμεση σχέση του Πειραιά και της ευρύτερης περιοχής του, που χρησιμοποιήθηκε ως ορμητήριο εναντίον των δυνάμεων του Κιουταχή με σκοπό τη λύση της πολιορκίας. Ο τρόπος που προσεγγίσαμε το γεγονός βασίζεται στις αρχές που εφαρμόζουμε σε όλα τα προγράμματά μας (εξέταση συνόλων, διαπίστωση σχέσεων, συγκριτική μέθοδος) και φυσικά τη διαθεματικότητα, αφού αξιοποιήθηκαν η τέχνη (ζωγραφική), η λογοτεχνία, η αρχιτεκτονική, η αρχαιολογία και η ιστορία.

 

Τέλος, εκτός της συγκρότησης του εκπαιδευτικού υλικού, προχωρήσαμε στην έκδοση αφίσας με κυρίαρχο στόχο να συνοψίσει το πρόγραμμα και να αποτελέσει διδακτικό εργαλείο. Τα στοιχεία που χρησιμοποιήσαμε για τη συγκρότησή της παρουσιάζουν τη λαϊκή (πίνακας Δ. Ζωγράφου- λόγος Μακρυγιάννη) και τη λόγια (τοπογραφικό Ακρόπολης Ι. Τραυλού και χρονολόγιο) εκδοχή του γεγονότος συμπληρωματικά μεταξύ τους. Προσπαθήσαμε να δώσουμε το χώρο (πίνακας και τοπογραφικό), το χρόνο (αναλυτικό χρονολόγιο) συνοδευμένα με το λόγο του Μακρυγιάννη σ΄ ένα σύνολο με σαφή διάκριση των μερών του και σ΄ ένα μέγεθος αναγνώσιμο.

 

Το γεγονός της πολιορκίας έφερε κοντά τις δύο ιστορικές περιόδους, Αρχαία και Νεότερη, αφού ο αγώνας του νέου ελληνισμού γινόταν για αξίες που είχαν κατακτηθεί στα κλασικά χρόνια, όπως επιγραμματικά λέει και ο Μακρυγιάννης: Γι΄ αυτά πολεμήσαμε.

 

Εκτός της Ακρόπολης του Περικλή και του Φειδία,  του Ικτίνου και του Καλλικράτη υπάρχει και η άλλη Ακρόπολη του Κώστα του Χορμοβίτη (Λαγουμιτζή), του Μακρυγιάννη, του Γκούρα, του Ανδρούτσου, του Κριεζιώτη, του Φαβιέρου και του Ρομπέρ. Σ΄ αυτήν την Ακρόπολη το Ηρώδειο και η Στοά του Ευμένη ήταν το προτείχισμα του Σερπεντζέ, ο λόφος του Φιλοπάππου ήταν ο Σέντζιος, ο Άρειος Πάγος το Καρα Σουγιού και ο ναός του Ολυμπίου Διός απλώς οι Κολώνες.

 

Όλα αυτά ανταποκρίνονται σε μια ιστορική φάση της Ακρόπολης (και όχι στην Ακρόπολη των μαγνητικών, ενεργειακών και άλλων πεδίων της ανοησίας ή των εξωγήινων που παρακολουθούμε έκθαμβοι στις ειδικές τηλεοπτικές αρλούμπες των μυστηρίων και των ανεξήγητων). Είναι η φάση της Ακρόπολης του ΄21, της Ακρόπολης του Αγώνα της Ανεξαρτησίας και της δεκάμηνης πολιορκίας της από τον Κιουταχή και όλων των φοβερών γεγονότων που τη συνόδευσαν μέχρι την καταστροφή στον Ανάλατο και την παράδοσή της.

 

Μια φάση της Ακρόπολης και του Αγώνα χαμένης, αφ΄ ενός κάτω από τη σύγχρονη πόλη και τις πολυκατοικίες και αφ΄ ετέρου από την τάση να μείνει στην αφάνεια, για να μην πούμε, να εξαφανιστεί πάνω και γύρω από το βράχο ο,τι δε σχετίζεται με την κλασική περίοδο. Ευτυχώς όμως μια εξαιρετική ενότητα οδωνυμικών στο Κουκάκι Μακρυγιάννη και στο Νέο Κόσμο διατηρεί στη συλλογική μνήμη το γεγονός.

 

Το πρόσφατο άνοιγμα του αρχαίου Περιπάτου στο κοινό ενοποιεί και θεματικά τη Νότια και Βόρεια πλαγιά του βράχου και βοηθά στην ανάδειξη της φάσης του Αγώνα, αφού τα δύο προτειχίσματα, του Σερπεντζέ και της Υπαπαντής, που προστατεύουν τις δύο πλαγιές  και τις πηγές τους, έγιναν οι κύριοι προμαχώνες άμυνας κατά τη διάρκεια της πολιορκίας. Απαραίτητο συμπλήρωμα στην ανάδειξη του γεγονότος θα ήταν η τοποθέτηση ενός αναλογίου σχεδίου σε μία θέση σχετική με τα συμβάντα (στο τείχος του Χασεκή ή  στη Ντάπια του Δυσσέα, στο Σερπεντζέ ή στου Φιλοπάππου) που θα κατατοπίζει και θα ενημερώνει τον επισκέπτη καθιστώντας τη φάση κατανοητή και αναγνώσιμη.

 

  

                                                                                                                                                                ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ  ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ